Teória nastavenia buggy

Pozbieraná teória nastavenia buggy.  

Ako zdroj boli použité:  www.petitrc.comHudy Off-road Set-up Bookwww.casterfusion.funsite.cz

Privítame každú pripomienku, opravu, alebo doplnenie  na mail:    info@rccomorra.sk

 

V sprievodca nastavením predpokladá, že máte na začiatok “štandardné nastavenia”. To tiež predpokladá, že vaše auto je v bezchybnom stave. (Ložiská sa točia voľne, ..)

Pneumatiky

Pneumatiky sú vždy na prvom vecou pri nastavovaní auta. Ak máte tie správne pneumatiky, na 90% je hotovo.

Pružiny

Tuhšie pružiny:

  • auto je citlivejšie a rýchlejšie reaguje na riadenie
  • auto lepšie a ďalej skáče
  • vhodné pre hladké trate s vysokou priľnavosťou

Mäkšie pružiny:

  • lepšie na hrboľaté trate a široké trate s otvorenými zatáčkami
  • vytvárajú dojem vozidla, ako keby malo trochu viac trakcie pri nízkej priľnavosti trate.

Tuhšie predné pružiny:

  • auto viac nedotáča v strede zatáčky a pri výjazde z nej
  • väčší ťah pri brzdení
  • na trati s veľmi vysokou priľnavosťou, je zvyčajne prospešné vystuženie predku, ešte viac ako vzadu. Auto sa jednoduchšie riadi a je rýchlejšie

Mäkšie predné pružiny:

  • auto má väčší ťah v strede a zatáčky a pri výjazde z nej
  • príliš mäkké pružiny môžu zaseknúť auto, otočiť ho a môžu tiež spôsobiť pomalé reakcie.

Tuhšie zadné pružiny:

  • zmenšuje sa ťah zadnej časti auta
  • má viac riadenia v strede a vo výjazde zo zákruty. To je zrejmé najmä v dlhých, rýchlych zákrutách.

Mäkšie zadné pružiny:

  • Vozidlo má všeobecne viac zadnej trakcie v zákrutách, rovnako ako cez nerovnosti a zároveň zrýchľuje.

Tlmenie

Predné – jemnejšie:

  • menšia citlivosť riadenia
  • zvyšuje riadenie na nízkej priľnavosti povrchu
  • zmenšený začiatočný ťah pri nájazde do zatáčky
  • zväčšená pretáčavosť pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní

Predné – tuhšie:

  • vyššia citlivosť riadenia
  • zväčšuje sa začiatočný ťah pri nájazde do zatáčky
  • zväčšená nedotáčavosť pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
  • polomer otáčania je širší, ale hladší. Auto sa „nezasekáva“.
  • Vozidlo je ľahšie riadiť pri vysokej rýchlosti

Zadné – jemnejšie:

  • vyššia citlivosť riadenia
  • zväčšuje sa zadný záber pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
  • zmenšuje sa zadný záber pri brzdení

Zadné – tuhšie:

  • menšia citlivosť riadenia
  • zmenšuje sa zadný záber pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
  • zväčšuje sa zadný záber pri brzdení

Camber:

Odklon je uhol kolesa k povrchu (s namontovaný kolesami a tlmičmi).

  • nula stupňov (0°) odklon znamená, že koleso je kolmé k povrchu
  • negatívny odklon znamená, že horná časť kolesa sa nakláňa dovnútra, smerom k ose auta.
  • pozitívny odklon znamená, že horná časť kolesa sa nakláňa smerom von od stredovej osi auta
  • Odklon ovplyvňuje bočnú trakciu auta

Predný odklon:

  • viac negatívny – viac naklonené – viac riadenia
  • menej negatívny – menej naklonené – menej riadenia

Zadný odklon:

  • viac negatívny – viac naklonené – znižuje trakciu pri vstupe do zákruty a v zákrute
  • menej negatívny – menej naklonené – zvyšuje zadnú trakciu v zákrute a pri výjazde z nej, ale ak sú tlmiče príliš kolmo, rýchlo sa stráca trakcia a auto je ťažké ovládať

Rozchod kolies

  • Rozchod kolies je vzdialenosť medzi vonkajšími stranami predných alebo zadných kolies.

Predný rozchod kolies:

Širší:

  • znížená predná priľnavosť
  • zvyšuje sa nedotáčavosť
  • pomalšia odozva riadenia
  • zabraňuje nakláňaniu auta v zatáčkach

Užší:

  • zvýšená predná priľnavosť
  • znižuje sa nedotáčavosť
  • rýchlejšia odozva riadenia

Zadný rozchod kolies:

Širší:

  • zvýšená zadná priľnavosť pri vjazde do zákruty
  • zvyšuje sa riadenie pri vysokých rýchlostiach
  • zabraňuje nakláňaniu auta v zatáčkach

Užší:

  • zvýšená zadná priľnavosť pri výjazde zo zákruty
  • zvyšuje sa nedotáčavosť pri vysokej rýchlosti
  • zvyšuje priľnavosť prednej nápravy vo „šikanách“

Caster – záklon predného „C-bloku“

Viac:

  • viac stability a ovládania v hrboľatých úsekoch
  • menej zatáča pri vjazde do zákruty
  • viac zatáča v strede a pri výjazde zo zákruty

Menej:

  • menej zvýšený záklon dramaticky ovplyvňuje riadenie.
  • riadenie je oveľa priamejšie, auto otočí lepšie a rýchlejšie
  • menej zatáča v strede a pri výjazde zo zákruty
  • viac zatáča pri vjazde do zákruty

Svetlá výška

  • Vyššia: Vozidlo cíti lepšie v nerovnostiach a skáče lepšie. Pri vysokej priľnavosti môže byť nestabilné a dokonca sa môže prevrátiť.
  • Nižšia: Auto sa dá lepšie riadiť a to môže potenciálne trochu rýchlejšie v zákrutách. Auto sa dá ťažšie prevrátiť.

Zníženie jedeného konca auta, alebo zvýšenie druhého konca, dáva trochu väčšiu priľnavosť na nižšej strane, vyhnite sa veľkým rozdielom svetlej výšky medzi prednou a zadnou časťou.

Rázvor

  • Kratšie: Krátky rázvor robí vozidlo veľmi svižným a dobrým v ostrých zákrutách. To je dobrý nápad pre veľmi malé a tesné dráhy, bez veľkých skokov alebo hrboľov.
  • Dlhšie: Vozidlo sa stáva oveľa stabilnejšie a je lepšie na širokých, rýchlych zákrutách. To je dobré na široké roztvorené stopy.

TOE – Zbiehavosť

Zvyšovanie

  • Robí auto ľahšie riaditeľné
  • Stabilizuje auto na rovinkách

Znižovanie

  • znižuje nedotáčavosť
  • zvyšuje riadenie pri vstupe do zákruty
  • rýchlejšie reakcie riadenia
  • menej stabilné pri akcelerácii
  • robí auto ťažšie riaditeľné

Ackerman

Pozícia vpredu (ostrejší uhol)

  • vyhladí odozvu riadenia
  • auto reaguje hladko
  • lepšie sa hodí pre plynulé trate s vysokorýchlostnými zákrutami

Pozícia vzadu (plytkí uhol)

  • zrýchľuje počiatočnú odozvu riadenia
  • auto reaguje rýchlejšie na natočenie volantu
  • lepšie sa hodí na malé a tesné trate

KICK-UP (FRONT)

naklonenie prednej nápravy – predná strana ramena je vyššie ako zadná

Väčšie KICK UP:

  • väčší prenos váhy na prednú časť podvozku pri brzdení a jazde bez plynu
  • viac sa odľahčí predná náprava , ale zmenší sa záber
  • zmenšuje ťah podvozku
  • zlepšené riadenie na nerovnej trati
  • znížená odozva riadenia
  • vhodné pre trate s rýchlymi zmenami smeru

Menšie KICK UP:

  • menší prenos váhy na prednú časť podvozku pri brzdení a jazde bez plynu
  • menej sa odľahčí predná náprava , ale zväčší sa záber
  • zlepšené riadenie na rovnej trati
  • zvýšená odozva riadenia
  • zväčšuje sa ťah podvozku pri pridaní plynu

Anti-Squat (REAR)

  • naklonenie zadnej nápravy –zadná strana ramena je vyššie ako predná
  • – anti-squat funguje iba v prípade, keď auto zrýchľuje alebo brzdí
  • – čím silnejšie brzdy alebo vyššia rýchlosť, tým väčší účinok anti-squat je

Menej anti-squat (plochejšie ramená):

  • väčší záber pri pridaní plynu
  • auto bude lepšie zrýchľovať na nerovnej trati
  • väčší ťah podvozku
  • lepšie pre trate z nízkou priľnavosťou

Väčší anti-squat (ramená pod väčším uhlom):

  • menší záber pri pridaní plynu
  • vyššia citlivosť riadenia
  • menší ťah podvozku
  • vhodné pre trate s rýchlymi zmenami smeru
  • s vyšším anti-squat môže auto skákať vyššie a ďalej

Olej v diferenciáloch

Predný diferenciál – riedky olej:

  • zvyšuje riadenie v zákrutách
  • ak je olej príliš riedky, riadenie sa môže stať nekonzistentné a najme môže stratiť predný záber a riadenie

Predný diferenciál – hustejší olej:

  • zvýšená stabilita pri brzdení do zákruty
  • zvýšené riadenie pod plynom pri výjazde zo zákruty

Stredový diferenciál – riedky olej:

  • znižuje sa riadenie pod plynom (znižuje pretáčavosť)
  • lepšie na nerovných tratiach
  • ak je použitý vysoko výkonný motor by ste mohli strácať príliš veľa energie a niekedy až prehriať olej v strede
  • diferenciálu, pretože ho “preťažujete”
  • viac riadenia bez plynu

Stredový diferenciál – hustejší olej:

  • väčší efekt pohonu všetkých kolies
  • zvyšuje sa riadenie pod plynom (znižuje nedotáčavosť)
  • lepšie sa hodí na hladké trate
  • lepšia akcelerácia

Zadný diferenciál – riedky olej:

  • zvýšenie trakcie v zákrutách
  • zvýšenie riadenia v zákrute

Zadný diferenciál – hustejší olej:

  • znižuje zadnú trakciu pri zatáčaní
  • znižuje pretáčanie kolies

Uchytenie tlmičov:

Predná veža:

Vonkajšie otvory:

  • rýchlejšie riadenie
  • lepšie na nerovnosti a skoky

Vnútorné otvory:

  • ľahšie riadenie
  • viac stranového zasekávania
  • pomalšie prvotné riadenie

Zadná veža:

Vonkajšie otvory:

  • menšia trakcia v strede zákruty
  • viac trakcie pri vjazde do zákruty

Vnútorné otvory:

  • väčšia trakcie v strede zákruty
  • viac riadenia v zákrute

Predné ramená:

Vonkajšie otvory:

  • Zvýšená stabilita
  • Jednoduchšie riadenie
  • Väčší polomer otáčania

Vnútorné otvory:

  • rýchlejšie riadenie
  • lepšie na nerovnosti a skoky

Zadné ramená:

Vonkajšie otvory:

  • viac stability
  • viac laterálnej trakcie v zákrute

Vnútorné otvory:

  • lepšie na nerovnosti a skoky
  • menej stranového zasekávania
  • viac trakcie pri výjazde

Spojovačky – Roll center

Všeobecné vlastnosti:

  • Dlhšie spojovačky robia auto kľudnejšie a dávajú mu viac trakcie. Uchytenie spojovačiek čo najviac DO tlmičovej veže auto stabilizuje. Vyššie uchytenie má podobný efekt, ale v tomto prípade je výsledkom vyššia trakcia.
  • Kratšie spojovačky robia auto citlivejšie a hlavne výrazne lepšie a rýchlejšie na výjazde zo zákruty. Auto má na výjazde viac trakcie, ktorú ale rýchlo stráca , čo môže mať za následok pretočenie. Celkovo sa auto ťažšie ovláda. Zníženie uchytenia spojovačiek na veži má podobný efekt ako ich skrátenie. Auto sa stáva citlivejšie na ovládanie a znižuje sa trakcia.

Predné spojovačky – Front Roll Center

Zmena nastavení predných spojovačiek ovplyvňuje zatáčanie, citlivosť na riadenie a trakciu prednej časti.

  • dlhšie spojovačky podvozok skľudňujú a zvyšujú trakciu.
  • kratšie spojovačky zvyšujú citlivosť riadenia a tím aj rýchlosť zmeny smeru jazdy.
  • zníženie spojovačiek na veži zlepší nástup do zatáčky, ale môže mať za následok aj ľahšie prevrátenie auta
  • zvýšení spojovačiek na veži podvozok stabilizuje ale zhoršuje nástup do zatáčky

Predĺženie alebo skrátenie spojovačky vo veži alebo v Hube má efekt podobný. Čím viac je spojovačka utopená vo veži, tím je auto stabilnejšie a konzistentnejšie. Čím viacej je spojovačka von z veže, tím viac nelineárne a nekonzistentné sa auto chová a to aj napriek tomu, že dĺžka spojovačky a jej uhol zostavá rovnaký (posúva sa aj uchytenie v Hube). Pozn.: Nelinearitou je v tomto prípade myslené, že se auto chová rozdielne napr. pri rôznych rýchlostiach. Spojovačky posunuté von z veže znižujú trakciu. Pokiaľ se zmení dĺžka spojovačky zmenou uchytenia v Hube, bude auto viac konzistentné a efekt zmeny bude znateľnejší.

 

Zadné spojovačky – Rear Roll Center

Nastavenie zadných spojovačiek je kritickejšie ako nastavení tých predných. Zadné spojovačky rozhodujú o tom, koľko trakcie zad auta má a ako ľahko kĺže v zatáčke.

  • zníženie spojovačky (skrátenie) na veži zlepší zatáčanie, pretože zadok bude v zatáčke viac kĺzať. Auto bude tiež lepšie pri akcelerácii zo zatáčky
  • zvýšenie (predĺženie) spojovačky na veži zvýši trakciu a tím aj „zhorší“ zatáčanie
  • zníženie celej spojovačky (na vnútornej aj vonkajšej strane) zvyšuje trakciu a auto si zachováva schopnosť lepšie zatáčať, čo je rozdiel oproti predĺženiu spojovačky.
  • dlhé zadné spojovačky robia auto stabilnejším a zhoršujú zatáčanie. Auto sa chová predvídateľnejšie a je ľahšie ho ovládať.
  • krátke spojovačky zlepšujú zatáčanie a auto môže budiť pocit lepšej trakcie, ktorú ale náhle stráca – chová sa nepredvídateľne.
  • čím viac sú zadné spojovačky utopené vo veži, tým je auto stabilnejšie a konzistentnejšie
  • čím via sú spojovačky von z veže, tým viac je auto nekonzistentné a nelineárne.
  • dlhšie spojovačky, a to predĺžené uchytením vo veži alebo v Hube, zlepšujú trakciu a zhoršujú riadenie – auto je stabilnejšie.
  • kratší spojovačky zlepšujú riadenie (obzvlášť pri nájazde do zatáčky a v priebehu zatáčky), a auto lepšie akceleruje.

 

Čo se dá urobiť pre zlepšenie zatáčania:

  • Posunúť tlmiče do vnútorných dier v ramenách.
  • Redší olej v predných tlmičoch.
  • Mäkšie predné pružiny.
  • Tuhšie zadné pružiny.
  • Kratšie zadné horne spojovačky.
  • Dlhšie predné horné spojovačky.
  • Mäkší alebo žiadny predný stabilizátor.
  • Menšia zbiehavosť na zadnej náprave.
  • Kratší  Ackermann.

Čo se dá urobiť pre lepší nástup do zatáčky:

  • Redší olej v prednom diferenciále.
  • Menší Caster.
  • Postaviť predné tlmiče na veži.
  • Posunúť predné horné spojovačky dole na veži.
  • Kratší  Ackermann.
  • Posunúť spojovačky riadenia dozadu na plate  Ackermanna.
  • Zmäkčiť zadný stabilizátor.
  • Položiť zadné tlmiče na veži.

Lepšie riadene pri prejazde zatáčkou a na výjazde pod plynom:

  • Hustejší olej v prednom diferenciále.
  • Väčší Caster.
  • Položiť predné tlmiče na veži.
  • Tvrdší zadný stabilizátor.
  • Postaviť zadné tlmiče na veži.

Omedzenie zatáčania:

  • Posunúť predné tlmiče do vnútorných dier v ramenách.
  • Hustejší olej v predných tlmičoch.
  • Tvrdšie predné pružiny.
  • Hustejší olej v prednom diferenciále.
  • Tvrdší predný stabilizátor.
  • Väčšia zbiehavosť na zadnej náprave.
  • Predĺžiť zadné horné spojovačky.
  • Zvýšiť predné horné spojovačky na veži.

Lepšie skoky:

  • Postaviť tlmiče.
  • Tvrdšie pružiny.
  • Hustejší olej v tlmičoch.
  • Menšie otvory v piestoch.
  • Väčší Anti-Squat.
  • Väčšie prepady (najme vpredu).
  • Väčší Kick-Up.

Viac zadnej trakcie:

  • Dlhšie zadné horné spojovačky.
  • Zvýšenie horných spojovačiek na veži.
  • Väčšia zbiehavosť na zadnej náprave.
  • Redší olej v diferenciáloch.
  • Položiť zadní tlmiče na veži.
  • Väčšie otvory alebo viac otvorov v piestoch.

Zlepšenie chovania na nerovnostiach:

  • Redší olej v tlmičoch.
  • Položiť tlmiče na vežiach.
  • Redší olej v diferenciáloch.
  • Väčšia svetlá výška.
  • Väčšie prepady.

Lepšia akcelerácia a väčšia dravosť:

  • Hustejší olej v diferenciáloch.
  • Dlhšie horné spojovačky.
  • Väčšie hlavné hnacie koleso (Spur)

Lepšia stabilita v tiahlych zatáčkach:

  • Tuhšie predné pružiny.
  • Tuhšie stabilizátory.
  • Hustejší olej v diferenciáloch.

Čo robiť na tratiach s vysokou trakciou:

  • Posunúť predné tlmiče do vonkajších dier v ramenách.
  • Tuhšie stabilizátory.
  • Menšia svetlá výška.
  • Menšie otvory v piestoch alebo hustejší olej.

Čo robiť na tratiach s nízkou trakciou:

  • Položiť tlmiče.
  • Väčšie otvory v piestoch alebo redší olej.
  • Predĺžiť horné spojovačky.
  • Zväčšiť svetlú výšku.